Kartezjusz, stwierdzając „Cogito, ergo sum”, doszedł do wniosku, że myślenie jest jedyną niepodważalną prawdą o ludzkim istnieniu. „Myślę, więc jestem” – towarzyszy nam w praktyce od dziecinnych lat.
W dzisiejszych czasach wiele osób uznaje samozatrudnienie, czy też otworzenie własnego biznesu za jedyna drogę rozwoju kariery zawodowej. I dla wielu jest to prawdą…
Moduł „Własny biznes – jak otworzyć i prowadzić działalność gospodarczą” zawiera zarówno aspekty związane z umiejętnościami kreatywnego myślenia, komunikacji, negocjacji, sprzedaży i marketingu, jak również zagadnienia finansowo – prawne.
LICZBA GODZIN SZKOLENIA
- Zalecana liczba godzin szkoleniowych – 40
Treści zawarte w publikacji pozwalają na przygotowanie się do certyfikowanego egzaminu VCC Select Competence.
Program szkolenia:
- Mój potencjał.
- Cele życiowe: Kim chcę być? Co chcę osiągnąć? Co chciałbym wiedzieć?
- Ludzkie możliwości. Moje umiejętności, talenty i predyspozycje. Analiza moich mocnych i słabych stron oraz życiowych szans i zagrożeń.
- Kreatywne myślenie.
- Techniki myślenia kreatywnego i ich zastosowanie w poszukiwaniu pomysłów na własną działalność.
- Ja i Rynek – Wymagania rynku. Branża, w której chciałbym działać. Burza mózgów w grupach o podobnych zainteresowaniach branżowych – nowe pomysły na biznes. kwestie związane z poprawą rentowności poprzez poszukiwanie nowych profili działalności i rynków zbytu.
- Umiejętności komunikacyjne i negocjacje w biznesie – Znaczenie umiejętności komunikacyjnych. Język ciała. Aktywne słuchanie. Wywieranie wpływu na innych. Negocjowanie umów, BATNA.
- Marketing.
- Fazy procedur marketingowych: rozpoznanie rynku, kształtowanie oferty, przyciąganie klientów, dostarczanie produktu.
- Elementy marketingu: produkt, cena, dystrybucja, promocja. Spojrzenie na pomysł z punktu widzenia rynku.
- Sprzedaż.
- Sprzedaż jako istotny element marketingu. Proces sprzedaży.
- Typy klienta. Techniki sprzedaży. Reklama.
- Rynkowa ocena pomysłu.
- Dyskusja w grupie na temat poszczególnych pomysłów – ich ocena i doskonalenie.
- Organizacja, która pomoże ocenić pomysły.
- Ryzyko w biznesie.
- Dlaczego biznes wiąże się z ryzykiem? Związek między bezpieczeństwem a dochodowością. Czego możemy się nauczyć z błędów innych?
- Cena sukcesu. Przykłady udanych przedsięwzięć w regionie. Reklama jako sposób na zmniejszenie czynnika ryzyka.
- Wymagane zasoby.
- Zasoby firmy: zasoby ludzkie, środki trwałe, informacja, kapitał.
- Sposoby ich pozyskania.
- Potrzeby kapitałowe.
- Udział kapitału własnego i obcego.
- Źródła kapitału.
- Instytucje – pozyskiwanie kapitału.
- Urząd pracy. Nowe przepisy: Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z 20 kwietnia 2004. Środki pomocowe UE.
- Pożyczki. Fundusze gwarancyjne.
- Finanse firmy.
- Przychody, koszty , rezultaty. Płynność.
- Jak ją utrzymać? Co robić, gdy jest zagrożona? Własny biznes – co można wliczyć w koszty? (programy służące do: wystawiania faktur, prowadzenia księgowości).
- Podstawy prawne firmy.
- Nowe przepisy: Ustawa o swobodzie gospodarczej z 2 lipca 2004. Daty wchodzenia w życie poszczególnych przepisów.
- Działalność wolna a licencjonowana, przepisy i zezwolenia.
- Formy działalności gospodarczej.
- Podatki.
- VAT.
- Podatek dochodowy od osób fizycznych.
- Formy opodatkowania.
- Programy służące do rozliczania z US.
- Składki ubezpieczeniowe (ZUS).
- Ubezpieczenie emerytalne i zdrowotne.
- Sposoby naliczania składek.
- Programy służące do rozliczania z ZUS.
- Rejestracja działalności.
- Procedura tradycyjna lub tzw. obsługa jednostanowiskowa.
- Biznes plan.
- W jakim celu powstaje biznes plan?
- Co powinien zawierać? Stworzenie uproszczonego biznes planu.
Szkolenie kończy się egzaminem według standardu VCC
CZAS TRWANIA EGZAMINU
- 30 min – część teoretyczna
- 45 min – część praktyczna
Szkolenie i egzaminy realizowane zgodnie ze standardem VCC