Moduł przygotowuje do pracy z wykorzystaniem jednego z najbardziej rozpowszechnionych na polskim rynku systemów do zarządzania i księgowości dla sektora MŚP – Comarch ERP Optima. Jest to nowoczesne i kompleksowe rozwiązanie wspierające pracę biur rachunkowych oraz kancelarii podatkowych. Comarch ERP Optima pozwala na efektywną organizację pracy biura i daje możliwość świadczenia profesjonalnych – zgodnych z przepisami – usług księgowych. Oprogramowanie jest chętnie wykorzystywane przez mikro, małych i średnich przedsiębiorców w Polsce, o czym świadczy liczba firm użytkujących oprogramowanie – kilkadziesiąt tysięcy organizacji.
Uczestnik podczas szkolenia nabędzie umiejętności praktyczne związane między innymi z:
- tworzeniem kas gotówkowych, rachunków bankowych oraz kart płatniczych firmowych,
- przeprowadzaniem analizy płatności oraz oceny sytuacji majątkowej przedsiębiorstwa,
- różnymi metodami rozliczeń/kompensat dokumentów z kontrahentami, pracownikami, itd.
- prowadzeniem przedsiębiorstwa w programie Comarch ERP Optima na pełnej księgowości bądź Książce Przychodów i Rozchodów,
- sporządzaniem deklaracji VAT-7, VAT-UE,
- sporządzaniem zaliczki PIT-36, PIT-36L oraz deklaracji rocznej,
- możliwością wysyłki różnych typów deklaracji do systemu e-deklaracje,
- charakterystyką modułu Środki Trwałe w programie Comarch ERP Optima.
Zarówno kurs, jak i egzamin odbywa się na oprogramowaniu Comarch ERP Optima, dzięki czemu osoba uzyskująca certyfikat VCC jest w pełni przygotowana do pracy w organizacji korzystającej z systemu.
LICZBA GODZIN SZKOLENIA
- Zalecana liczba godzin szkoleniowych – 15
Program szkolenia:
- Konfiguracja modułu Kasa/Bank oraz Kasa/Bank Plus.
- Struktura rejestrów kasowych/bankowych.
- Lista zapisów kasowych/bankowych.
- Preliminarz płatności.
- Wysyłanie listy poleceń przelewu do banku
- obsługującego rachunek firmowy.
- Elektroniczna wymiana danych z bankiem.
- Generowania dokumentów związanych z regulowaniem oraz analizowaniem stanu zobowiązań podmiotów, które współpracują z przedsiębiorstwem.
- Najważniejsze parametry związane z modułem Kasa/Bank oraz Kasa/Bank Plus, które ułatwią m.in. wprowadzanie dokumentów z formą płatności gotówka, rozliczanie dokumentów i sprawdzanie stanu raportów
- kasowych/bankowych.
- Parametry dotyczące zasad wystawiania dokumentów w walucie obcej i ustalania kursów walut na tych dokumentach.
- Trzy typy rejestrów dostępnych w programie Comarch ERP Optima.
- Struktura i zasady tworzenia wyciągów bankowych oraz raportów kasowych.
- Wprowadzanie operacji gospodarczych (przychód/rozchód).
- Rozliczanie dokumentów różnymi metodami.
- Obliczanie różnic kursowych.
- Eksport i import przelewów (dokumentów) do banku.
- Formaty wymiany danych między programem a bankiem.
- Tworzenie noty odsetkowej, ponaglenia zapłaty oraz potwierdzenia salda.
- Konfiguracja modułu Księga Podatkowa.
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów.
- Ewidencja wynagrodzeń.
- Ewidencja przebiegu pojazdu.
- Inwentaryzacja (spis z natury).
- Parametry związane z prowadzeniem księgowości w ramach podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
- Struktura i konfiguracja modułu Księga Podatkowa.
- Wprowadzanie zapisów księgowych do KPiR zgodnie z chronologią.
- Zamknięcie zapisów księgowych.
- Ewidencja dodatkowa przychodów i kosztów.
- Karty wynagrodzeń pracowników.
- Zaliczki na PIT 4-R.
- Ewidencjonowanie samochodów osobowych i prywatnych wykorzystywanych w celach służbowych.
- Rozliczanie kosztów eksploatowania pojazdu.
- Dokument spisu z natury.
- Księgowanie spisu z natury do KPiR.
- Konfiguracja modułu Księga Handlowa oraz Księga Handlowa Plus.
- Okres obrachunkowy.
- Plant kont.
- Bilans otwarcia.
- Zapisy księgowe.
- Obroty i salda.
- Schematy księgowe.
- Księgowanie okresowe.
- Zestawienia księgowe.
- Rozrachunki na kontach księgowych.
- Deklaracje VAT-7, VAT-UE.
- JPK_VAT.
- Zaliczki na PIT-36, PIT-36L, CIT-8.
- Parametry związane z prowadzeniem księgowości w ramach księgowości kontowej.
- Struktura i konfiguracja modułów Księga Handlowa oraz Księga Handlowa Plus.
- Prowadzenie przedsiębiorstwa w programie Comarch ERP Optima na zasadach pełnej księgowości.
- Otwieranie i zamykanie okresów obrachunkowych.
- Opracowanie zakładowego planu kont.
- Dokument bilansu otwarcia.
- Wprowadzanie ręcznych zapisów księgowych do dzienników.
- Zestawienie obrotów i sald.
- Budowa i funkcjonalność schematów księgowych.
- Księgowanie dokumentów źródłowych różnymi metodami.
- Tworzenie księgowań okresowych.
- Rozrachunki na kontach księgowych w PLN oraz w walutach obcych.
- Generowanie różnic kursowych oraz dokumentów kompensat.
- Ewidencjonowanie dokumentów w rejestrze VAT.
- Sporządzanie deklaracji VAT-7 oraz VAT-UE
- Generowanie JPK_VAT.
- Zaliczki na PIT-36, PIT-36L.
- Konfiguracja modułu Środki Trwałe.
- Ewidencja środków trwałych i WNiP.
- Generowanie planu amortyzacji i odpisów amortyzacyjnych.
- Dokumenty środków trwałych.
- Ewidencja wyposażenia.
- Inwentaryzacja środków trwałych oraz wyposażenia.
- Charakterystyka modułu Środki Trwałe.
- Grupy i Karty środków trwałych i WNiP.
- Generowanie amortyzacji i planów amortyzacyjnych.
- Dokumenty środków trwałych.
- Ewidencja wyposażenia.
- Arkusze inwetaryzacyjne środków trwałych oraz wyposażenia.
Szkolenie kończy się egzaminem według standardu VCC
CZAS TRWANIA EGZAMINU
- 30 min – część teoretyczna
- 60 min – część praktyczna
Szkolenie i egzaminy realizowane zgodnie ze standardem VCC