Funkcja opieki nad dzieckiem jest zadaniem niezwykle trudnym i odpowiedzialnym. Wymaga sporego przygotowania oraz odpowiedzialnego doboru umiejętności. Ramy certyfikacji dla tego zawodu powstały przy współudziale ekspertów psychologii i pedagogiki. Dobierając zagadnienia merytoryczne, wzięto pod uwagę pełnioną funkcję wychowawczo – opiekuńczą, wykonywanie zabiegów higieniczno – pielęgnacyjnych małych dzieci oraz kreowanie prawidłowego rozwoju i bezpieczeństwa dzieci. Dodatkowo wybrane aspekty technologii informacyjnej, które realnie wspomagają pracę i funkcjonowanie w zawodzie opiekunki, także wchodzą w skład wymaganych umiejętności praktycznych.
Opiekun dziecięcy – certyfikat kompetencji zawodowych
Kształcenie teoretyczne i praktyczne skonfigurowano w oparciu o takie elementy jak:
W kompetencjach tego zawodu znalazły się również takie umiejętności, jak opieka pielęgniarska nad dzieckiem niepełnosprawnym, chorym, upośledzonym umysłowo, które wymagają szczególnych umiejętności interpersonalnych i psychologicznych.
Każda osoba pragnąca poddać swoja wiedzę certyfikacji nabywa również umiejętności związane z technologią informacyjną oraz obligatoryjnie językiem obcym, szczególnie branżowym dotyczącym specjalistycznych pojęć z zakresu wykonywanego zawodu.
Ostateczna liczba godzin szkolenia uzależniona jest od liczebności grupy, oraz poziomu znajomości zagadnień zawodowych.
Program szkolenia:
1. Kompetencje zdrowotne
1.1 Biologiczne podstawy rozwoju (budowa i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, uwarunkowania i zagrożenia rozwoju dziecka, potrzeby biologiczne dziecka, choroby wieku dziecięcego, niepełnosprawność)
1.2 Pielęgnacja dziecka (podstawy pielęgnacji dziecka zdrowego, pielęgnacja dziecka chorego i niepełnosprawnego, choroba sieroca, żywienie niemowląt i małych dzieci)
1.3 Promocja i profilaktyka zdrowia (wymagania higieniczne i zdrowotne, zasady aseptyki i antyseptyki, rola opiekuna dziecięcego w prawidłowym określaniu stanu zdrowia i zapobieganiu chorobom, profilaktyka w placówkach opiekuńczo wychowawczych
2. Kompetencje wychowawcze
2.1 Podstawy psychologii rozwojowej i wychowawczej (rozwój dziecka, kształtowanie aktywności dziecka, rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb dziecka)
2.2 Wspomaganie rozwoju dziecka (metody wspomagania rozwoju dziecka, zaburzenia prawidłowego rozwoju dziecka, profilaktyka zaburzeń rozwoju dziecka, dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych)
2.3 Metodyka pracy z małym dzieckiem (metody aktywizujące, zasady wychowania)
2.4 Gry i zabawy w twórczym rozwoju dziecka (zabawa jako podstawowa forma działalności dziecka, kreatywne gry i zabawy, zabawki stymulujące rozwój dziecka)
2.5 Literatura dziecięca i multimedia (literatura dziecięca w pracy wychowawczej, przegląd literatury dla dzieci, wyzwalanie ekspresji słownej, bajkoterapia, multimedia dla dzieci)
2.6 Podstawy logopedii (anatomia i fizjologia narządu mowy i słuchu, etapy rozwoju mowy, profilaktyka zaburzeń mowy)
3. Kompetencje artystyczne
3.1 Ekspresja muzyczna z metodyką (rola muzyki w rozwoju dziecka, proste instrumenty muzyczne, piosenka i jej wykorzystanie w pracy z dzieckiem)
3.2 Ekspresja plastyczna z metodyką (rola aktywności plastycznych w rozwoju dziecka, techniki plastyczne w pracy z dzieckiem z metodyką, elementy arteterapii w pracy opiekuna dziecięcego)
3.3 Ekspresja teatralna z metodyką (rola aktywności teatralnych w rozwoju dziecka, tworzenie prostych przedstawień, projektowanie kukiełek i dekoracji)
3.4 Ekspresja kinestetyczno-ruchowa z metodyką (rola aktywności kinestetyczno-ruchowych w rozwoju dziecka, projektowanie układów tanecznych i ruchowych do muzyki, stymulowanie aktywności ruchowej dziecka)
4. Kompetencje zawodowe
4.1 Udzielanie pierwszej pomocy (urazy, oparzenia, opatrywanie ran, zatrzymanie oddychania, zadławienia, omdlenia)
4.2 BHP pracy z dzieckiem (bezpieczeństwo i higiena pracy z dzieckiem, ochrona przeciwpożarowa, organizacja stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii i zasadami bhp)
4.3 Panowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej (tworzenie programów pracy, pisanie konspektów zajęć)
4.4 Współpraca z rodzicami (wspomaganie działań wychowawczych rodziców, integrowanie zabiegów wychowawczo-opiekuńczych, przekazywanie informacji na temat dziecka)
4.5 Rozwój zawodowy opiekuna dziecięcego (elementy komunikacji interpersonalnej, radzenie sobie w sytuacji trudnej, etyka zawodu, kompetencje prawne)
5. Podstawy prawne pracy z małym dzieckiem
5.1 Podstawowe pojęcia prawne (prawa dziecka, prawa i obowiązki rodzica, prawa i obowiązki opiekuna dziecięcego, tworzenie dokumentacji)
5.2 Instytucje i organizacje wsparcia (fundacje i stowarzyszenia działające na rzecz dzieci, instytucje opiekuńczo-wychowawcze)
5.3 Wybrane zagadnienia z zakresu prawa pracy (podstawowe pojęcia prawa pracy)
6. Kompetencje informatyczne
6.1 Przeglądarka internetowa (przeglądanie witryn internetowych, odtwarzanie treści multimedialnych, wyszukiwanie treści w Internecie, wyszukiwanie treści na witrynie internetowej, wyszukiwanie treści w katalogach tematycznych, zapisywanie dokumentów i witryn, drukowanie zawartości witryn, wypełnianie formularzy)
6.2 Poczta elektroniczna (obsługa poczty elektronicznej przy użyciu przeglądarki internetowej, przeglądanie wiadomości, wysyłanie wiadomości, odbieranie wiadomości, zarządzanie adresami, używanie programu pocztowego)
6.3 Komunikacja przez Internet (komunikatory internetowe, połączenia w trybie głosowym, połączenia w trybie wideokonferencji)
Czas trwania szkolenia 80 godzin