Komputerowe projektowanie CAD ma bardzo duże zastosowanie w budownictwie oraz przemyśle. Trudno sobie wyobrazić powstanie jakiegokolwiek elementu: śruby, części samochodowej, komputera lub też obiektu, począwszy od przydrożnej tablicy z reklamami, poprzez domy, aż do mostów i hal, bez uprzedniego zaprojektowania i dokumentacji w środowisku CAD.
Zapotrzebowanie zarówno w przemyśle, jak i wśród licznych biur projektowych, na specjalistów w zakresie projektowania w środowisku CAD 2D i 3D otwiera przed znającymi te zagadnienia szerokie możliwości kariery zawodowej. Komputerowe projektowanie CAD 2D i 3D jest ukierunkowane na opanowanie wiedzy, która predysponuje do sprawnego i efektywnego przygotowywania i tworzenia projektów w środowisku CAD.
LICZBA GODZIN SZKOLENIA
- Zalecana liczba godzin szkoleniowych – 60
Cele szkolenia:
- Umiejętność dostosowania aplikacji do własnych potrzeb i wymagań
- Ćwiczenie umiejętności tworzenia kompletnego rysunku technicznego na płaszczyźnie i w przestrzeni
- Zwiększenie efektywności oraz optymalizacji pracy poprzez znajomość technik zaawansowanych 2D i 3D
Program szkolenia:
1. Tworzenie elektronicznej dokumentacji technicznej
1.1. Podstawowe wiadomości
- Uruchamianie programu oraz omówienie środowiska graficznego
- Przycisk AutoCAD 2016
- Pasek narzędzi szybkiego dostępu
- Karty narzędzi
- Panele narzędzi
- Wyświetlanie paska menu
- Obszary robocze
- Standardy rysunkowe
1.2. Układy współrzędnych
- Układ współrzędnych prostokątnych
- Układ współrzędnych walcowych
- Układ współrzędnych sferycznych
- Jednostki rysowania/jednostki pracy
- Zakres rysunku
1.3. Podstawowe operacje na plikach
- Otwieranie rysunku
- Tworzenie nowego rysunku
- Zapisywanie rysunku
- Zmiana nazwy i lokalizacji bieżącego rysunku
1.4. Zarządzanie danymi graficznymi
- Szablony programu
- Zapis (eksport) rysunku do formatu DXF (Drawing Interchange Format)
- Importowanie rysunków z formatu DXF (Drawing Interchange Format)
1.5. Korzystanie z dostępnych funkcji pomocy
2. Tworzenie obiektów
2.1. Rysowanie prostych obiektów
- Linia
- Polilinia
- Prostokąt
- Wielokąty
- Okrąg
- Elipsa
- Łuk
- Splajn
2.2. Tworzenie kreskowania, wypełnienia i przykrycia
2.3. Obiekty tekstowe
- Tekst jednowierszowy
- Tekst wielowierszowy
3. Edycja obiektów
3.1. Zaznaczanie obiektów
- Metody selekcji
- Wybór za pomocą okna
- Wybór za pomocą lassa
- Praca z uchwytami
3.2. Indywidualne definiowanie i zmiana cech obiektów
3.3. Warstwy
- Określanie i modyfikacja cech warstwy
- Zmiana nazwy warstwy
- Zmiana koloru warstwy
- Określanie statusu warstw
3.4. Modyfikacja obiektów
- Kopiowanie obiektów
- Wymazywanie (usuwanie) obiektów z rysunku
- Przesuwanie
- Obracanie
- Skalowanie
- Tworzenie szyku prostokątnego i biegunowego
- Wydłużanie
- Ucinanie
- Zaokrąglanie krawędzi
- Fazowanie krawędzi
- Rozbijanie obiektów
4. Rysowanie precyzyjne i wymiarowanie
4.1. Stosowanie narzędzi rysowania precyzyjnego
- Stosowanie siatki i skoku
- Stosowanie współrzędnych
- Tryby lokalizacji
4.2. Wymiarowanie obiektów
- Wymiar liniowy
- Wymiar wyrównany
- Współrzędne
- Wymiarowanie promienia, średnicy lub długości łuku
- Wymiar kątowy
- Wymiar szeregowy
- Wymiar od bazy
- Szybkie wymiarowanie
- Edycja wymiarów
4.3. Style wymiarowania
- Tworzenie własnych stylów wymiarowania
- Edycja stylu wymiarowania
- Ustawienie stylu wymiarowania jako stylu bieżącego
5. Bloki
5.1. Definiowanie bloku na rysunku i jego zapis
5.2. Wstawianie bloku
- Uwzględnienie cech wstawianego bloku
5.3. Edytowanie bloku
6. Modelowanie bryłowe (ACIS)
6.1. Układy współprzędnych
6.2. Omówienie tworzenia brył 3D
- KOSTKA
- STOŻEK
- WALEC
- KLIN
- OSTROSŁUP
- TORUS
6.3. Bryły złożone
- Historia brył 3D
- SUMA
- RÓŻNICA
- ILOCZYN
- WYCIĄGNIJ
- SKOS (Przeciągnięcie)
- PRZEKRĘĆ
7. Oglądanie rysunku w przestrzeni
7.1. Rzutowania perspektywiczne
7.2. Style wizualne
8. Nawigacja 3D
8.1. Korzystanie z narzędzi nawigacji 3D
- 3DORBITA
- 3DWORBITA
- 3DCORBITA
- 3DODLEG
- 3DKAMERA
9. Rysowanie precyzyjne 3D
9.1. Modyfikowanie obiektów za pomocą metauchwytów
- Wyświetlanie metauchwytów
- Przełączanie między metauchwytami
9.2. Przesuwanie obiektów 3D
- Ograniczanie przesunięcia do osi
- Ograniczanie przesunięcia do płaszczyzny
- Obracanie obiektów 3D
- Procedura
9.3. Skalowanie proporcjonalne brył 3D
10. Wydruk
10.1. Tworzenie i skalowanie pojedynczej rzutni w przestrzeni modelu i papieru
- Tworzenie rzutni
- Skala rzutni
10.2. Dostosowanie arkusza przestrzeni papieru
- Tworzenie arkuszy
- Modyfikacja arkuszy
10.3. Ustalanie parametrów wydruku
- Wybór plotera/drukarki
- Określenie zakresu wydruku
- Określenie skali wydruku
- Określenie orientacji arkusza
- Określenie rozmiaru papieru
10.4. Zasady przygotowania formatki rysunkowej
- Formaty rysunkowe dla nowego szablonu formatki
- Linie rysunkowe stosowane w formatce rysunkowej (według normy PN-82/N-01616)
Szkolenie kończy się egzaminem według standardu VCC
CZAS TRWANIA EGZAMINU
- 30 minut – część teoretyczna
- 60 minut – część praktyczna
Szkolenie i egzaminy realizowane zgodnie ze standardem VCC