Inżynieria projektowania komputerowego CAD 2D i 3D

Komputerowe projektowanie CAD ma bardzo duże zastosowanie w budownictwie oraz przemyśle. Trudno sobie wyobrazić powstanie jakiegokolwiek elementu: śruby, części samochodowej, komputera lub też obiektu, począwszy od przydrożnej tablicy z reklamami, poprzez domy, aż do mostów i hal, bez uprzedniego zaprojektowania i dokumentacji w środowisku CAD.

Zapotrzebowanie zarówno w przemyśle, jak i wśród licznych biur projektowych, na specjalistów w zakresie projektowania w środowisku CAD 2D i 3D otwiera przed znającymi te zagadnienia szerokie możliwości kariery zawodowej. Komputerowe projektowanie CAD 2D i 3D jest ukierunkowane na opanowanie wiedzy, która predysponuje do sprawnego i efektywnego przygotowywania i tworzenia projektów w środowisku CAD.

LICZBA GODZIN SZKOLENIA

  • Zalecana liczba godzin szkoleniowych – 60

Cele szkolenia:

  • Umiejętność dostosowania aplikacji do własnych potrzeb i wymagań
  • Ćwiczenie umiejętności tworzenia kompletnego rysunku technicznego na płaszczyźnie i w przestrzeni
  • Zwiększenie efektywności oraz optymalizacji pracy poprzez znajomość technik zaawansowanych 2D i 3D

Program szkolenia:

1. Tworzenie elektronicznej dokumentacji technicznej
1.1. Podstawowe wiadomości

  • Uruchamianie programu oraz omówienie środowiska graficznego
  • Przycisk AutoCAD 2016
  • Pasek narzędzi szybkiego dostępu
  • Karty narzędzi
  • Panele narzędzi
  • Wyświetlanie paska menu
  • Obszary robocze
  • Standardy rysunkowe

1.2. Układy współrzędnych

  • Układ współrzędnych prostokątnych
  • Układ współrzędnych walcowych
  • Układ współrzędnych sferycznych
  • Jednostki rysowania/jednostki pracy
  • Zakres rysunku

1.3. Podstawowe operacje na plikach

  • Otwieranie rysunku
  • Tworzenie nowego rysunku
  • Zapisywanie rysunku
  • Zmiana nazwy i lokalizacji bieżącego rysunku

1.4. Zarządzanie danymi graficznymi

  • Szablony programu
  • Zapis (eksport) rysunku do formatu DXF (Drawing Interchange Format)
  • Importowanie rysunków z formatu DXF (Drawing Interchange Format)

1.5. Korzystanie z dostępnych funkcji pomocy

 

2. Tworzenie obiektów

2.1. Rysowanie prostych obiektów

  • Linia
  • Polilinia
  • Prostokąt
  • Wielokąty
  • Okrąg
  • Elipsa
  • Łuk
  • Splajn

2.2. Tworzenie kreskowania, wypełnienia i przykrycia

2.3. Obiekty tekstowe

  • Tekst jednowierszowy
  • Tekst wielowierszowy

 

3. Edycja obiektów

3.1. Zaznaczanie obiektów

  • Metody selekcji
  • Wybór za pomocą okna
  • Wybór za pomocą lassa
  • Praca z uchwytami

3.2. Indywidualne definiowanie i zmiana cech obiektów
3.3. Warstwy

  • Określanie i modyfikacja cech warstwy
  • Zmiana nazwy warstwy
  • Zmiana koloru warstwy
  • Określanie statusu warstw

3.4. Modyfikacja obiektów

  • Kopiowanie obiektów
  • Wymazywanie (usuwanie) obiektów z rysunku
  • Przesuwanie
  • Obracanie
  • Skalowanie
  • Tworzenie szyku prostokątnego i biegunowego
  • Wydłużanie
  • Ucinanie
  • Zaokrąglanie krawędzi
  • Fazowanie krawędzi
  • Rozbijanie obiektów

 

4. Rysowanie precyzyjne i wymiarowanie

4.1. Stosowanie narzędzi rysowania precyzyjnego

  • Stosowanie siatki i skoku
  • Stosowanie współrzędnych
  • Tryby lokalizacji

4.2. Wymiarowanie obiektów

  • Wymiar liniowy
  • Wymiar wyrównany
  • Współrzędne
  • Wymiarowanie promienia, średnicy lub długości łuku
  • Wymiar kątowy
  • Wymiar szeregowy
  • Wymiar od bazy
  • Szybkie wymiarowanie
  • Edycja wymiarów

4.3. Style wymiarowania

  • Tworzenie własnych stylów wymiarowania
  • Edycja stylu wymiarowania
  • Ustawienie stylu wymiarowania jako stylu bieżącego

 

5. Bloki

5.1. Definiowanie bloku na rysunku i jego zapis

5.2. Wstawianie bloku

  • Uwzględnienie cech wstawianego bloku

5.3. Edytowanie bloku

 

6. Modelowanie bryłowe (ACIS)

6.1. Układy współprzędnych

6.2. Omówienie tworzenia brył 3D

  • KOSTKA
  • STOŻEK
  • WALEC
  • KLIN
  • OSTROSŁUP
  • TORUS

6.3. Bryły złożone

  • Historia brył 3D
  • SUMA
  • RÓŻNICA
  • ILOCZYN
  • WYCIĄGNIJ
  • SKOS (Przeciągnięcie)
  • PRZEKRĘĆ

 

7. Oglądanie rysunku w przestrzeni

7.1. Rzutowania perspektywiczne
7.2. Style wizualne

 

8. Nawigacja 3D

8.1. Korzystanie z narzędzi nawigacji 3D

  • 3DORBITA
  • 3DWORBITA
  • 3DCORBITA
  • 3DODLEG
  • 3DKAMERA

 

9. Rysowanie precyzyjne 3D

9.1. Modyfikowanie obiektów za pomocą metauchwytów

  • Wyświetlanie metauchwytów
  • Przełączanie między metauchwytami

9.2. Przesuwanie obiektów 3D

  • Ograniczanie przesunięcia do osi
  • Ograniczanie przesunięcia do płaszczyzny
  • Obracanie obiektów 3D
  • Procedura

9.3. Skalowanie proporcjonalne brył 3D

 

10. Wydruk

10.1. Tworzenie i skalowanie pojedynczej rzutni w przestrzeni modelu i papieru

  • Tworzenie rzutni
  • Skala rzutni

10.2. Dostosowanie arkusza przestrzeni papieru

  • Tworzenie arkuszy
  • Modyfikacja arkuszy

10.3. Ustalanie parametrów wydruku

  • Wybór plotera/drukarki
  • Określenie zakresu wydruku
  • Określenie skali wydruku
  • Określenie orientacji arkusza
  • Określenie rozmiaru papieru

10.4. Zasady przygotowania formatki rysunkowej

  • Formaty rysunkowe dla nowego szablonu formatki
  • Linie rysunkowe stosowane w formatce rysunkowej (według normy PN-82/N-01616)

Szkolenie kończy się egzaminem według standardu VCC

CZAS TRWANIA EGZAMINU

  • 30 minut – część teoretyczna
  • 60 minut – część praktyczna

Szkolenie i egzaminy realizowane zgodnie ze standardem VCC